App die stankoverlast van fabrieken in kaart brengt: “Had ‘m liever niet gemaakt”

21 juni 2026 -

AT5

Stank van fabrieken uit het Westelijk Havengebied is vooral voor veel Noorderlingen een bekend probleem, zo ook voor Bas. Omdat hij klaar was met de onvoorspelbaarheid van de geuren van fabrieken als ICL en Bunge, ontwierp hij een app waarmee je in de gaten kunt houden welke richting de stank op gaat, en ook tot acht uur vooruit kan kijken. Ook kun je via de app, ‘Stanktracker’, stankoverlast melden bij de omgevingsdienst. […] Actiegroep Ademvrij aan het IJ strijdt al jaren tegen de stankoverlast en is blij met de app. […]